Posted on

Sveču diena/mēnesis

sveču diena

Aktivitāte Apraksts Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi Apgūstamā prasme Sasniedzamais rezultāts
Valodu mācību joma
Stāstiņa klausīšanās par gaismu Skolotāja lasa īsu, vienkāršu stāstiņu par Sveču dienas tradīciju, gaismu un siltumu. Grāmata vai stāsts par Sveču dienu. Klausīšanās prasmes, valodas sapratne. Bērni spēj klausīties un uztvert vienkāršus stāstus.
Attēlu nosaukšana Bērni nosauc vienkāršus objektus attēlos, piemēram, sveci, liesmu. Laminēti attēli ar vienkāršiem simboliem (svece, liesma). Vārdu krājuma paplašināšana, valodas izpratne. Bērni spēj nosaukt attēlos redzamos objektus.
Spēle “Atrodi sveci” Skolotāja paslēpj laminētas sveces bildes, bērni meklē un nosauc atrasto. Laminētas kartītes ar sveces attēlu. Meklēšanas prasmes, valodas lietojums. Bērni spēj atrast paslēptus objektus un tos nosaukt.
Sociālā un pilsoniskā joma
Rotaļa “Gaismiņa ceļ” Bērni secībā nodod viens otram nelielu sveces simbolu (piem., kociņu ar papīra liesmu). Kociņš ar papīra liesmu, simboliskas sveces. Sadarbības prasmes, emociju izpratne. Bērni spēj sadarboties un piedalīties kopīgā aktivitātē.
“Kas ir gaisma?” saruna Skolotāja īsā diskusijā aicina bērnus pastāstīt, kur viņi redz gaismu (piem., saulē, sveces liesmā). Attēli vai objekti ar gaismas avotiem. Sociālās saskarsmes prasmes, izziņas procesu uzsākšana. Bērni spēj nosaukt pazīstamus gaismas avotus.
Kopīga sveces veidošana Bērni kopīgi izgatavo lielu sveci no papīra gabaliem un dekorē to ar lentēm. Krāsains papīrs, lentas, līme, kartons sveces formai. Radošuma un sadarbības prasmes. Bērni sadarbojas, lai izveidotu vienotu darbu.
Kultūras izpratnes joma
Dziesmas “Liesmiņa spīd” dziedāšana Bērni mācās dziedāt vienkāršu dziesmiņu par gaismu ar skolotājas palīdzību. Dziesmas vārdi, vienkāršs ritma instruments (piem., tamburīns). Ritma izjūta, muzikālās prasmes. Bērni spēj atkārtot melodiju un ritmu.
Sveces dekoru gatavošana Skolotāja palīdz bērniem izgriezt un pielīmēt sveces dekorus, izmantojot krāsas un papīru. Izgriezti un laminēti sveces kontūras, krāsas, līme. Sīkās motorikas attīstība, radošums. Bērni izgatavo vienkāršu sveces dekoru.
Sveču zīmēšana Bērni zīmē sveces un liesmas, izmantojot krāsainus zīmuļus vai pirkstiņkrāsas. Krāsaini zīmuli, zīmēšanas lapas vai pirkstiņkrāsas. Radošuma un sīkās motorikas attīstība. Bērni spēj zīmēt vienkāršus simbolus.
Dabaszinātņu mācību joma
“Kur ir gaisma?” eksperiments Bērni pēta, kā sveces liesma rada gaismu, izmantojot bateriju sveces vai lukturīšus. Bateriju sveces, lukturīši. Novērošanas un izziņas prasmes. Bērni izprot gaismas avotu nozīmi.
Ēnu rotaļas Bērni ar gaismas avotiem (piem., lukturīšiem) veido ēnas uz sienas, skatoties to formas. Lukturīši, balts ekrāns vai siena. Novērošanas prasmes, dabas procesu izpratne. Bērni spēj pamanīt, kā veidojas ēnas.
“Atrodi gaismu” rotaļa Skolotāja paslēpj lukturīšus telpā, bērni tos meklē un novēro, kā tie darbojas. Lukturīši vai bateriju sveces, paslēpti telpā. Meklēšanas un uzmanības prasmes. Bērni izprot gaismas un tumsas mijiedarbību.
Matemātikas joma
Skaitīšana ar svecēm Skolotāja sagatavo laminētas kartītes ar sveču attēliem, un bērni tos saskaita. Laminētas kartītes ar sveces attēliem, skaitīšanas uzdevumi. Skaitīšanas un grupēšanas prasmes. Bērni spēj saskaitīt vienkāršus objektus un tos grupēt.
Krāsu saskaņošana Bērni savieno vienas krāsas sveces, ievērojot vienkāršu krāsu secību. Krāsainas kartītes ar sveču attēliem, krāsu paraugi. Krāsu atpazīšanas un saskaņošanas prasmes. Bērni izprot krāsu atšķirības un spēj veidot saskaņotas grupas.
Sveces mērīšana Bērni mēra sveces augstumu, izmantojot lineālu. Lineāls, laminēti sveces attēli vai reālas sveces. Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. Bērni saprot, kā salīdzināt objektu lielumus.
Tehnoloģiju joma
Sveces veidošana no plastilīna Bērni veido sveces no plastilīna, izmantojot koka kociņus vai citus rīkus. Plastilīns, darba virsma, koka kociņi. Sīkās motorikas un radošuma prasmes. Bērni spēj izgatavot vienkāršus objektus, izmantojot materiālus.
Kartīšu savienošana Bērni savieno kartītes ar sveces un liesmas simboliem, veidojot vienkāršus komplektus. Laminētas kartītes ar ilustrācijām. Loģiskās domāšanas un prasmju attīstība. Bērni spēj noteikt simbolu atbilstību un tos sakārtot.
Rotaļu sveces konstrukcija Skolotāja sagatavo vienkāršus konstruktorus, lai bērni varētu uzbūvēt sveces simbolus. Konstruktoru komplekti, krāsas. Konstruēšanas un problēmu risināšanas prasmes. Bērni spēj radīt vienkāršus objektus no dotajiem elementiem.
Veselības un fiziskās aktivitātes joma
“Gaismas ceļš” rotaļa Bērni izstaigā marķētu ceļu ar sveces simboliem, sekmējot līdzsvaru. Sveces simboli, marķējumi uz grīdas. Līdzsvara un uzmanības prasmes. Bērni spēj saglabāt līdzsvaru un ievērot ceļa norādes.
Rotaļa “Liesmas deja” Bērni dejo, imitējot liesmas kustību, izmantojot krāsainus auduma gabaliņus. Auduma gabaliņi liesmas krāsās, mūzika. Ritma izjūta un kustību koordinācija. Bērni spēj izteikties caur deju un uzlabot kustību koordināciju.
Stafete “Sveces liesma” Bērni piedalās stafetēs, nododot simbolisku liesmas objektu (piem., bumbu). Bumba, stafetes marķējumi. Sadarbības un veiklības prasmes. Bērni spēj sadarboties un kustēties organizēti.

Aktivitāte Apraksts Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi Apgūstamā prasme Sasniedzamais rezultāts
Valodu mācību joma
Stāsta klausīšanās par sveču dienu Skolotāja vienkārši izskaidro Sveču dienas nozīmi, lasot vai stāstot īsu stāstiņu. Grāmata vai stāsts par Sveču dienu, ilustrēti attēli. Klausīšanās prasme, jaunu vārdu apguve (piem., svece, gaisma). Bērni spēj klausīties un saprast vienkāršus stāstus, paplašinot vārdu krājumu.
Attēlu nosaukšana Laminēti attēli ar svecēm, gaismām, ziemas motīviem, ko bērni mācās nosaukt. Laminēti attēli ar ziemas un sveču simboliem. Vārdu krājuma paplašināšana, valodas izpratne. Bērni atpazīst un pareizi nosauc attēlos redzamos objektus.
“Kur ir svece?” Skolotāja paslēpj telpā laminētas sveces attēlus, bērni meklē un nosauc atrastos objektus. Laminēti sveču attēli, ko var izvietot telpā. Meklēšanas un vārdu nosaukšanas prasmes. Bērni spēj atpazīt un nosaukt sveces simboliku, izmantojot valodu.
Sociālā un pilsoniskā joma
Apspriešana par gaismu un tumsu Grupas diskusija par to, kurš nebaidās no tumsas un kā gaisma padara vidi draudzīgu. Diskusijas kartītes ar attēliem, sveces, lukturīši. Sociālās saskarsmes prasmes, emociju izpratne. Bērni spēj izteikt savas emocijas un diskutēt par tēmu grupā.
Kopīga sveces dekorēšana Bērni kopīgi veido lielu sveces dekoru, izmantojot krāsainu papīru un rotājumus. Liela papīra loksne, dekorēšanas materiāli (krāsas, līme, lentas). Sadarbības un radošuma prasmes. Bērni sadarbojas, lai izveidotu vienotu dekoru.
Lomu spēle “Es esmu gaisma” Bērni ieņem simboliskas lomas (piem., sveces, saules, mēness) un izspēlē kopīgu stāstu. Vienkārši tērpi vai aksesuāri (piem., papīra cepures, auduma gabali). Lomu spēļu un saskarsmes prasmes. Bērni spēj sastrādāties un izspēlēt piešķirtās lomas.
Kultūras izpratnes joma
Dziesmas “Gaismiņa spīd” dziedāšana Skolotāja iemāca vienkāršu dziesmiņu par gaismu, papildinot to ar ritmiskām kustībām. Dziesmas vārdi, audio ieraksts, ritma instrumenti. Ritma izjūta, muzikālās un kustību prasmes. Bērni spēj atkārtot dziesmu un veidot vienkāršus ritmus.
Radoša sveces veidošana Bērni no papīra, auduma un citiem materiāliem veido simbolisku sveci. Krāsains papīrs, auduma gabali, līme, šķēres. Radošuma un motorikas prasmes. Bērni izgatavo savu unikālu sveces dekoru.
Sveces rotājuma puzle Skolotāja izgatavo laminētas puzles, kur bērni saliek sveces rotājumu no dažādām daļām. Laminētas puzles daļas ar sveces ilustrācijām. Loģiskās domāšanas un sīkās motorikas prasmes. Bērni spēj salikt puzli, saprotot simbolu savstarpējās attiecības.
Dabaszinātņu mācību joma
Gaismas un ēnu eksperiments Bērni ar lukturīšiem vai svecēm pēta, kā veidojas ēnas uz sienas. Lukturīši, papīra ekrāns, bateriju sveces. Novērošanas un izziņas prasmes. Bērni izprot gaismas un ēnu savstarpējo saistību.
Eksperiments “Kā svece silda?” Skolotāja drošā vidē demonstrē, kā sveces liesma silda rokas vai nelielu tvertni ar ūdens. Sveces, ugunsdroši trauki, pieaugušo uzraudzība. Dabas procesu izpratne, novērošanas prasmes. Bērni spēj saistīt siltuma avotu ar tā ietekmi uz vidi.
“Atrodi gaismu” rotaļa Bērni meklē skolotājas paslēptos gaismas avotus telpā, piem., lukturīšus, sveces. Lukturīši vai bateriju sveces, paslēptas telpā. Meklēšanas un uzmanības prasmes. Bērni spēj atrast un nosaukt gaismas avotus.
Matemātikas joma
Skaitīšanas uzdevums ar svecēm Laminētas kartītes ar sveču attēliem un skaitļu uzdevumiem, piemēram, “Saskaiti sarkanas sveces!” Kartītes ar sveču attēliem un uzdevumiem, marķieri. Skaitīšanas un grupēšanas prasmes. Bērni spēj saskaitīt un grupēt objektus pēc dotajiem kritērijiem.
Rindu un rakstu pabeigšana Bērniem tiek doti rakstu sākumi ar sveču ilustrācijām, un tie jāpabeidz, ievērojot secības loģiku. Laminētas darba lapas ar rakstu sākumiem, krāsas. Secību un loģiskās domāšanas prasmes. Bērni izprot secību un mācās pabeigt rakstus.
Sveces mērīšana Bērni ar lineālu mēra kartītes vai reālas sveces, salīdzinot to garumu. Sveces vai to kartītes, lineāli. Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. Bērni spēj mērīt objektus un tos salīdzināt.
Tehnoloģiju joma
Sveces no plastilīna Bērni veido sveces no plastilīna, pētot to formu un struktūru. Plastilīns, darba virsma, koka kociņi vai citi rīki formas veidošanai. Materiālu apstrādes prasmes, radošums, sīkās motorikas attīstība. Bērni spēj radīt vienkāršus objektus un izprast formas veidošanu.
Līmēšanas un griešanas uzdevums Skolotāja sagatavo sveces daļu kontūras, kuras bērniem jāizgriež un jāsaliek, izmantojot līmi. Papīrs ar kontūrām, šķēres, līme, laminēti paraugi. Praktisko iemaņu un tehnisko prasmju attīstība. Bērni apgūst līdzekļu izmantošanu un izveido pilnvērtīgus darbus.
Vienkārša sveces konstrukcija Bērni izmanto klucīšus, papīru un citus materiālus, lai izveidotu sveces simbolu. Konstruktoru komplekti, krāsainas papīra strēmeles. Loģiskās domāšanas un radošās prasmes. Bērni spēj eksperimentēt un radīt vienkāršas konstrukcijas.
Veselības un fiziskās aktivitātes joma
Stafete “Sveces ceļš” Bērni skrien stafetes, nododot liesmas simbolu (piem., bumbu vai papīra liesmiņu). Bumba, papīra liesmas simbols, stafetes marķējumi. Kustību veiklība un sadarbības prasmes. Bērni uzlabo fizisko veiklību un sadarbojas komandās.
Rotaļa “Liesmas dejas” Bērni dejo, imitējot liesmas kustību, izmantojot krāsainus auduma gabaliņus. Auduma gabaliņi liesmas krāsās, mūzika. Ritma izjūta un kustību koordinācija. Bērni spēj izteikties caur deju, uzlabojot koordināciju.
“Sveces liesmas” šķēršļu josla Bērni pārvietojas pa joslu, kur novietotas sveces vai to simboli, uzmanoties no “liesmas”. Konusi, sveces simboli, joslas marķējumi. Līdzsvara un uzmanības attīstība. Bērni uzlabo fizisko veiklību un uzmanības koncentrēšanu.

Aktivitāte Apraksts Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi Apgūstamā prasme Sasniedzamais rezultāts
Valodu mācību joma
Sveču dienas stāsta rakstīšana Bērni ar skolotāja palīdzību raksta vienkāršus teikumus par Sveču dienu, aprakstot tradīcijas un simboliku. Rakstāmpapīrs, zīmuļi, attēli par Sveču dienu, uzdevumu lapas. Rakstīšanas, lasīšanas un radošās izpausmes prasmes. Bērni spēj izteikt savas domas par Sveču dienu rakstiski, veidojot vienkāršus teikumus.
Tematiskā stāsta lasīšana Skolotājs lasa bērniem grāmatu/tekstu par Sveču dienu, un bērni uzdod jautājumus vai nosauc redzētos simbolus. Grāmata vai stāsts par Sveču dienu, attēli ar simboliem. Klausīšanās un vārdu krājuma paplašināšana. Bērni atpazīst un nosauc galvenos Sveču dienas simbolus un tradīcijas.
Stāstu veidošana ar kartītēm Laminētas kartītes ar sveču un gaismas simboliem, ko bērni izmanto, lai veidotu īsu stāstu. Laminētas kartītes ar sveču, gaismas un tradīciju attēliem. Radošums un stāstījuma prasmes. Bērni spēj sakārtot kartītes loģiskā secībā un izveidot vienkāršu stāstu.
Sociālā un pilsoniskā joma
Diskusija par tradīcijām Grupas apspriede par sveces simbolisko nozīmi, izpratne par tradīcijām un to nozīmi sabiedrībā. Balta tāfele vai papīrs diskusijas pierakstiem, attēli ar simboliem. Kritiskā domāšana, argumentēšanas prasmes. Bērni spēj dalīties savās domās un diskutēt par sveces nozīmi.
Sveces simboliskās nozīmes prezentācija Bērni katrs prezentē, ko viņiem simbolizē svece, izmantojot skolotāja sagatavotas kartītes vai ilustrācijas. Kartītes ar jautājumiem, attēli, marķieris vai printeris. Pašizpausmes un prezentācijas prasmes. Bērni spēj strukturēti pastāstīt savu viedokli par sveces nozīmi.
Lomu spēle “Sveces gaisma” Bērni attēlo dažādas lomas (piem., liesma, tumsa, gaisma) un kopīgi izspēlē stāstu par sveces nozīmi. Vienkārši tērpu vai lomu aksesuāri, telpas dekorācijas. Sadarbības un lomu spēļu prasmes. Bērni spēj sastrādāties un iejusties piešķirtajā lomā.
Kultūras izpratnes joma
Simbolisko sveces dekoru izgatavošana Bērni no dažādiem materiāliem (piem., dzijām, pērlītēm, lentēm) veido sveču rotājumus. Dzijas, pērlītes, lentas, līmes pistole, šķēres. Radošums, kultūras un estētikas prasmes. Bērni veido individuālus dekorus, kas atspoguļo sveces simboliku.
Dziesmas dziedāšana Bērni mācās skolotāja izvēlētu dziesmu par gaismu, siltumu un sveces nozīmi, pievienojot kustības. Dziesmas vārdu lapas, audio atskaņotājs vai mūzikas instruments. Ritma izjūta un muzikālās prasmes. Bērni spēj izpildīt dziesmu un piedalīties grupas aktivitātē.
Kopīgs sveču kompozīcijas mākslas darbs Bērni zīmē un krāso kopīgu lielu sveču mākslas darbu, kas simbolizē gaismu un siltumu. Liela papīra loksne, krāsas, otas, flomāsteri. Komandas darbs, mākslinieciskās prasmes. Bērni spēj sadarboties, veidojot vienotu darbu.
Dabaszinātņu mācību joma
Eksperiments “Kas notiek ar sveci, kad tā deg?” Bērni drošā vidē ar skolotāja uzraudzību pēta, kā mainās svece, kad tā deg. Sveces, paplātes vai ugunsdroša pamatne, pieaugušo uzraudzība. Novērošanas un izziņas prasmes. Bērni saprot dedzināšanas procesu un novēro tā ietekmi uz materiāliem.
“Liesmas un ēnas” eksperiments Bērni izmanto sveces vai lukturīšus, lai izveidotu ēnas un novērotu, kā tās mainās atkarībā no gaismas leņķa. Sveces vai lukturīši, balts ekrāns vai siena. Pētīšanas un analīzes prasmes. Bērni izprot gaismas un ēnu mijiedarbību.
Krāsu maiņa liesmā Bērni uzzina, kā dažādi materiāli ietekmē liesmas krāsu (piem., papīrs, krītiņi). Materiāli eksperimentiem, drošības aprīkojums, pieaugušo uzraudzība. Zinātkāres un eksperimentēšanas prasmes. Bērni eksperimentē ar drošiem materiāliem un novēro rezultātus.
Matemātikas joma
Sveču augstuma salīdzināšana Bērni mēra dažāda augstuma sveces un salīdzina tās, izmantojot lineālus vai mērlentes. Sveces, lineāli, mērlentes. Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. Bērni spēj mērīt un salīdzināt objektus pēc augstuma.
Skaitļu uzdevumi ar svecēm Laminētas kartītes ar sveču attēliem un uzdevumiem, kuros bērni skaita un grupē sveces. Kartītes ar uzdevumiem, krāsainu sveču ilustrācijas. Matemātiskās loģikas un grupēšanas prasmes. Bērni spēj atrisināt vienkāršus uzdevumus par daudzumu un grupēšanu.
Sveču rindu veidošana Bērni veido sveču rindas, ievērojot dotas skaitļu vai krāsu secības. Kartītes ar uzdevumiem, krāsainu sveču ilustrācijas. Secību un likumsakarību izpratne. Bērni saprot secību un to veidošanu.
Tehnoloģiju joma
Vienkārša animācija “Liesma kustas” Bērni izmanto datorprogrammu, lai radītu animāciju, kas parāda liesmas kustību. Planšetes vai datori, animāciju veidošanas lietotnes. Tehnoloģiskās un radošās prasmes. Bērni izprot digitālo animāciju pamatus un radā vienkāršu darbu.
Digitālā kolāža par Sveču dienu Bērni izmanto digitālos rīkus, lai veidotu kolāžu ar sveču un gaismas attēliem. Planšetes vai datori, kolāžu veidošanas lietotnes. Digitālā pratība, radošums. Bērni spēj izveidot kolāžu, apvienojot dažādus vizuālos elementus.
Sveču puzles izveide Bērni izmanto digitālās ierīcēs, lai izveidotu vai atrisinātu virtuālās puzles ar sveču attēliem. Planšetes, puzles programmas. Loģiskā domāšana un digitālā pratība. Bērni attīsta analīzes un problēmu risināšanas prasmes.
Veselības un fiziskās aktivitātes joma
Rotaļas “Sveces liesma” stafete Bērni piedalās stafetes spēlē, kur tiek nodota liesmas simbols (piem., bumba). Bumba vai cits objekts, marķējumi stafetei. Kustību koordinācija un komandas darba prasmes. Bērni spēj sadarboties un organizēties kopīgam uzdevumam.
“Liesmas ceļš” šķēršļu josla Bērni pārvar šķēršļu joslu, sekojot gaismas marķējumam. Konusi vai marķējumi, rotaļu aprīkojums šķēršļiem. Fiziskās spējas un orientēšanās prasmes. Bērni uzlabo līdzsvaru un koordināciju.
Dejas izrāde “Liesmas deja” Bērni veido nelielu dejas uzvedumu, kur tiek atspoguļot liesmas kustība un simbolika. Mūzika, tērpi vai simboliskas liesmas aksesuāri. Ritma izjūta, radošums un pašizpausme. Bērni spēj izteikties caur kustību un izveidot kopīgu izrādi.