
Aktivitāte | Apraksts | Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi | Apgūstamā prasme | Sasniedzamais rezultāts |
---|---|---|---|---|
Valodu mācību joma | ||||
Stāstiņa klausīšanās par gaismu | Skolotāja lasa īsu, vienkāršu stāstiņu par Sveču dienas tradīciju, gaismu un siltumu. | Grāmata vai stāsts par Sveču dienu. | Klausīšanās prasmes, valodas sapratne. | Bērni spēj klausīties un uztvert vienkāršus stāstus. |
Attēlu nosaukšana | Bērni nosauc vienkāršus objektus attēlos, piemēram, sveci, liesmu. | Laminēti attēli ar vienkāršiem simboliem (svece, liesma). | Vārdu krājuma paplašināšana, valodas izpratne. | Bērni spēj nosaukt attēlos redzamos objektus. |
Spēle “Atrodi sveci” | Skolotāja paslēpj laminētas sveces bildes, bērni meklē un nosauc atrasto. | Laminētas kartītes ar sveces attēlu. | Meklēšanas prasmes, valodas lietojums. | Bērni spēj atrast paslēptus objektus un tos nosaukt. |
Sociālā un pilsoniskā joma | ||||
Rotaļa “Gaismiņa ceļ” | Bērni secībā nodod viens otram nelielu sveces simbolu (piem., kociņu ar papīra liesmu). | Kociņš ar papīra liesmu, simboliskas sveces. | Sadarbības prasmes, emociju izpratne. | Bērni spēj sadarboties un piedalīties kopīgā aktivitātē. |
“Kas ir gaisma?” saruna | Skolotāja īsā diskusijā aicina bērnus pastāstīt, kur viņi redz gaismu (piem., saulē, sveces liesmā). | Attēli vai objekti ar gaismas avotiem. | Sociālās saskarsmes prasmes, izziņas procesu uzsākšana. | Bērni spēj nosaukt pazīstamus gaismas avotus. |
Kopīga sveces veidošana | Bērni kopīgi izgatavo lielu sveci no papīra gabaliem un dekorē to ar lentēm. | Krāsains papīrs, lentas, līme, kartons sveces formai. | Radošuma un sadarbības prasmes. | Bērni sadarbojas, lai izveidotu vienotu darbu. |
Kultūras izpratnes joma | ||||
Dziesmas “Liesmiņa spīd” dziedāšana | Bērni mācās dziedāt vienkāršu dziesmiņu par gaismu ar skolotājas palīdzību. | Dziesmas vārdi, vienkāršs ritma instruments (piem., tamburīns). | Ritma izjūta, muzikālās prasmes. | Bērni spēj atkārtot melodiju un ritmu. |
Sveces dekoru gatavošana | Skolotāja palīdz bērniem izgriezt un pielīmēt sveces dekorus, izmantojot krāsas un papīru. | Izgriezti un laminēti sveces kontūras, krāsas, līme. | Sīkās motorikas attīstība, radošums. | Bērni izgatavo vienkāršu sveces dekoru. |
Sveču zīmēšana | Bērni zīmē sveces un liesmas, izmantojot krāsainus zīmuļus vai pirkstiņkrāsas. | Krāsaini zīmuli, zīmēšanas lapas vai pirkstiņkrāsas. | Radošuma un sīkās motorikas attīstība. | Bērni spēj zīmēt vienkāršus simbolus. |
Dabaszinātņu mācību joma | ||||
“Kur ir gaisma?” eksperiments | Bērni pēta, kā sveces liesma rada gaismu, izmantojot bateriju sveces vai lukturīšus. | Bateriju sveces, lukturīši. | Novērošanas un izziņas prasmes. | Bērni izprot gaismas avotu nozīmi. |
Ēnu rotaļas | Bērni ar gaismas avotiem (piem., lukturīšiem) veido ēnas uz sienas, skatoties to formas. | Lukturīši, balts ekrāns vai siena. | Novērošanas prasmes, dabas procesu izpratne. | Bērni spēj pamanīt, kā veidojas ēnas. |
“Atrodi gaismu” rotaļa | Skolotāja paslēpj lukturīšus telpā, bērni tos meklē un novēro, kā tie darbojas. | Lukturīši vai bateriju sveces, paslēpti telpā. | Meklēšanas un uzmanības prasmes. | Bērni izprot gaismas un tumsas mijiedarbību. |
Matemātikas joma | ||||
Skaitīšana ar svecēm | Skolotāja sagatavo laminētas kartītes ar sveču attēliem, un bērni tos saskaita. | Laminētas kartītes ar sveces attēliem, skaitīšanas uzdevumi. | Skaitīšanas un grupēšanas prasmes. | Bērni spēj saskaitīt vienkāršus objektus un tos grupēt. |
Krāsu saskaņošana | Bērni savieno vienas krāsas sveces, ievērojot vienkāršu krāsu secību. | Krāsainas kartītes ar sveču attēliem, krāsu paraugi. | Krāsu atpazīšanas un saskaņošanas prasmes. | Bērni izprot krāsu atšķirības un spēj veidot saskaņotas grupas. |
Sveces mērīšana | Bērni mēra sveces augstumu, izmantojot lineālu. | Lineāls, laminēti sveces attēli vai reālas sveces. | Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. | Bērni saprot, kā salīdzināt objektu lielumus. |
Tehnoloģiju joma | ||||
Sveces veidošana no plastilīna | Bērni veido sveces no plastilīna, izmantojot koka kociņus vai citus rīkus. | Plastilīns, darba virsma, koka kociņi. | Sīkās motorikas un radošuma prasmes. | Bērni spēj izgatavot vienkāršus objektus, izmantojot materiālus. |
Kartīšu savienošana | Bērni savieno kartītes ar sveces un liesmas simboliem, veidojot vienkāršus komplektus. | Laminētas kartītes ar ilustrācijām. | Loģiskās domāšanas un prasmju attīstība. | Bērni spēj noteikt simbolu atbilstību un tos sakārtot. |
Rotaļu sveces konstrukcija | Skolotāja sagatavo vienkāršus konstruktorus, lai bērni varētu uzbūvēt sveces simbolus. | Konstruktoru komplekti, krāsas. | Konstruēšanas un problēmu risināšanas prasmes. | Bērni spēj radīt vienkāršus objektus no dotajiem elementiem. |
Veselības un fiziskās aktivitātes joma | ||||
“Gaismas ceļš” rotaļa | Bērni izstaigā marķētu ceļu ar sveces simboliem, sekmējot līdzsvaru. | Sveces simboli, marķējumi uz grīdas. | Līdzsvara un uzmanības prasmes. | Bērni spēj saglabāt līdzsvaru un ievērot ceļa norādes. |
Rotaļa “Liesmas deja” | Bērni dejo, imitējot liesmas kustību, izmantojot krāsainus auduma gabaliņus. | Auduma gabaliņi liesmas krāsās, mūzika. | Ritma izjūta un kustību koordinācija. | Bērni spēj izteikties caur deju un uzlabot kustību koordināciju. |
Stafete “Sveces liesma” | Bērni piedalās stafetēs, nododot simbolisku liesmas objektu (piem., bumbu). | Bumba, stafetes marķējumi. | Sadarbības un veiklības prasmes. | Bērni spēj sadarboties un kustēties organizēti. |
Aktivitāte | Apraksts | Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi | Apgūstamā prasme | Sasniedzamais rezultāts |
---|---|---|---|---|
Valodu mācību joma | ||||
Stāsta klausīšanās par sveču dienu | Skolotāja vienkārši izskaidro Sveču dienas nozīmi, lasot vai stāstot īsu stāstiņu. | Grāmata vai stāsts par Sveču dienu, ilustrēti attēli. | Klausīšanās prasme, jaunu vārdu apguve (piem., svece, gaisma). | Bērni spēj klausīties un saprast vienkāršus stāstus, paplašinot vārdu krājumu. |
Attēlu nosaukšana | Laminēti attēli ar svecēm, gaismām, ziemas motīviem, ko bērni mācās nosaukt. | Laminēti attēli ar ziemas un sveču simboliem. | Vārdu krājuma paplašināšana, valodas izpratne. | Bērni atpazīst un pareizi nosauc attēlos redzamos objektus. |
“Kur ir svece?” | Skolotāja paslēpj telpā laminētas sveces attēlus, bērni meklē un nosauc atrastos objektus. | Laminēti sveču attēli, ko var izvietot telpā. | Meklēšanas un vārdu nosaukšanas prasmes. | Bērni spēj atpazīt un nosaukt sveces simboliku, izmantojot valodu. |
Sociālā un pilsoniskā joma | ||||
Apspriešana par gaismu un tumsu | Grupas diskusija par to, kurš nebaidās no tumsas un kā gaisma padara vidi draudzīgu. | Diskusijas kartītes ar attēliem, sveces, lukturīši. | Sociālās saskarsmes prasmes, emociju izpratne. | Bērni spēj izteikt savas emocijas un diskutēt par tēmu grupā. |
Kopīga sveces dekorēšana | Bērni kopīgi veido lielu sveces dekoru, izmantojot krāsainu papīru un rotājumus. | Liela papīra loksne, dekorēšanas materiāli (krāsas, līme, lentas). | Sadarbības un radošuma prasmes. | Bērni sadarbojas, lai izveidotu vienotu dekoru. |
Lomu spēle “Es esmu gaisma” | Bērni ieņem simboliskas lomas (piem., sveces, saules, mēness) un izspēlē kopīgu stāstu. | Vienkārši tērpi vai aksesuāri (piem., papīra cepures, auduma gabali). | Lomu spēļu un saskarsmes prasmes. | Bērni spēj sastrādāties un izspēlēt piešķirtās lomas. |
Kultūras izpratnes joma | ||||
Dziesmas “Gaismiņa spīd” dziedāšana | Skolotāja iemāca vienkāršu dziesmiņu par gaismu, papildinot to ar ritmiskām kustībām. | Dziesmas vārdi, audio ieraksts, ritma instrumenti. | Ritma izjūta, muzikālās un kustību prasmes. | Bērni spēj atkārtot dziesmu un veidot vienkāršus ritmus. |
Radoša sveces veidošana | Bērni no papīra, auduma un citiem materiāliem veido simbolisku sveci. | Krāsains papīrs, auduma gabali, līme, šķēres. | Radošuma un motorikas prasmes. | Bērni izgatavo savu unikālu sveces dekoru. |
Sveces rotājuma puzle | Skolotāja izgatavo laminētas puzles, kur bērni saliek sveces rotājumu no dažādām daļām. | Laminētas puzles daļas ar sveces ilustrācijām. | Loģiskās domāšanas un sīkās motorikas prasmes. | Bērni spēj salikt puzli, saprotot simbolu savstarpējās attiecības. |
Dabaszinātņu mācību joma | ||||
Gaismas un ēnu eksperiments | Bērni ar lukturīšiem vai svecēm pēta, kā veidojas ēnas uz sienas. | Lukturīši, papīra ekrāns, bateriju sveces. | Novērošanas un izziņas prasmes. | Bērni izprot gaismas un ēnu savstarpējo saistību. |
Eksperiments “Kā svece silda?” | Skolotāja drošā vidē demonstrē, kā sveces liesma silda rokas vai nelielu tvertni ar ūdens. | Sveces, ugunsdroši trauki, pieaugušo uzraudzība. | Dabas procesu izpratne, novērošanas prasmes. | Bērni spēj saistīt siltuma avotu ar tā ietekmi uz vidi. |
“Atrodi gaismu” rotaļa | Bērni meklē skolotājas paslēptos gaismas avotus telpā, piem., lukturīšus, sveces. | Lukturīši vai bateriju sveces, paslēptas telpā. | Meklēšanas un uzmanības prasmes. | Bērni spēj atrast un nosaukt gaismas avotus. |
Matemātikas joma | ||||
Skaitīšanas uzdevums ar svecēm | Laminētas kartītes ar sveču attēliem un skaitļu uzdevumiem, piemēram, “Saskaiti sarkanas sveces!” | Kartītes ar sveču attēliem un uzdevumiem, marķieri. | Skaitīšanas un grupēšanas prasmes. | Bērni spēj saskaitīt un grupēt objektus pēc dotajiem kritērijiem. |
Rindu un rakstu pabeigšana | Bērniem tiek doti rakstu sākumi ar sveču ilustrācijām, un tie jāpabeidz, ievērojot secības loģiku. | Laminētas darba lapas ar rakstu sākumiem, krāsas. | Secību un loģiskās domāšanas prasmes. | Bērni izprot secību un mācās pabeigt rakstus. |
Sveces mērīšana | Bērni ar lineālu mēra kartītes vai reālas sveces, salīdzinot to garumu. | Sveces vai to kartītes, lineāli. | Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. | Bērni spēj mērīt objektus un tos salīdzināt. |
Tehnoloģiju joma | ||||
Sveces no plastilīna | Bērni veido sveces no plastilīna, pētot to formu un struktūru. | Plastilīns, darba virsma, koka kociņi vai citi rīki formas veidošanai. | Materiālu apstrādes prasmes, radošums, sīkās motorikas attīstība. | Bērni spēj radīt vienkāršus objektus un izprast formas veidošanu. |
Līmēšanas un griešanas uzdevums | Skolotāja sagatavo sveces daļu kontūras, kuras bērniem jāizgriež un jāsaliek, izmantojot līmi. | Papīrs ar kontūrām, šķēres, līme, laminēti paraugi. | Praktisko iemaņu un tehnisko prasmju attīstība. | Bērni apgūst līdzekļu izmantošanu un izveido pilnvērtīgus darbus. |
Vienkārša sveces konstrukcija | Bērni izmanto klucīšus, papīru un citus materiālus, lai izveidotu sveces simbolu. | Konstruktoru komplekti, krāsainas papīra strēmeles. | Loģiskās domāšanas un radošās prasmes. | Bērni spēj eksperimentēt un radīt vienkāršas konstrukcijas. |
Veselības un fiziskās aktivitātes joma | ||||
Stafete “Sveces ceļš” | Bērni skrien stafetes, nododot liesmas simbolu (piem., bumbu vai papīra liesmiņu). | Bumba, papīra liesmas simbols, stafetes marķējumi. | Kustību veiklība un sadarbības prasmes. | Bērni uzlabo fizisko veiklību un sadarbojas komandās. |
Rotaļa “Liesmas dejas” | Bērni dejo, imitējot liesmas kustību, izmantojot krāsainus auduma gabaliņus. | Auduma gabaliņi liesmas krāsās, mūzika. | Ritma izjūta un kustību koordinācija. | Bērni spēj izteikties caur deju, uzlabojot koordināciju. |
“Sveces liesmas” šķēršļu josla | Bērni pārvietojas pa joslu, kur novietotas sveces vai to simboli, uzmanoties no “liesmas”. | Konusi, sveces simboli, joslas marķējumi. | Līdzsvara un uzmanības attīstība. | Bērni uzlabo fizisko veiklību un uzmanības koncentrēšanu. |
Aktivitāte | Apraksts | Nepieciešamie materiāli, mācību līdzekļi | Apgūstamā prasme | Sasniedzamais rezultāts |
---|---|---|---|---|
Valodu mācību joma | ||||
Sveču dienas stāsta rakstīšana | Bērni ar skolotāja palīdzību raksta vienkāršus teikumus par Sveču dienu, aprakstot tradīcijas un simboliku. | Rakstāmpapīrs, zīmuļi, attēli par Sveču dienu, uzdevumu lapas. | Rakstīšanas, lasīšanas un radošās izpausmes prasmes. | Bērni spēj izteikt savas domas par Sveču dienu rakstiski, veidojot vienkāršus teikumus. |
Tematiskā stāsta lasīšana | Skolotājs lasa bērniem grāmatu/tekstu par Sveču dienu, un bērni uzdod jautājumus vai nosauc redzētos simbolus. | Grāmata vai stāsts par Sveču dienu, attēli ar simboliem. | Klausīšanās un vārdu krājuma paplašināšana. | Bērni atpazīst un nosauc galvenos Sveču dienas simbolus un tradīcijas. |
Stāstu veidošana ar kartītēm | Laminētas kartītes ar sveču un gaismas simboliem, ko bērni izmanto, lai veidotu īsu stāstu. | Laminētas kartītes ar sveču, gaismas un tradīciju attēliem. | Radošums un stāstījuma prasmes. | Bērni spēj sakārtot kartītes loģiskā secībā un izveidot vienkāršu stāstu. |
Sociālā un pilsoniskā joma | ||||
Diskusija par tradīcijām | Grupas apspriede par sveces simbolisko nozīmi, izpratne par tradīcijām un to nozīmi sabiedrībā. | Balta tāfele vai papīrs diskusijas pierakstiem, attēli ar simboliem. | Kritiskā domāšana, argumentēšanas prasmes. | Bērni spēj dalīties savās domās un diskutēt par sveces nozīmi. |
Sveces simboliskās nozīmes prezentācija | Bērni katrs prezentē, ko viņiem simbolizē svece, izmantojot skolotāja sagatavotas kartītes vai ilustrācijas. | Kartītes ar jautājumiem, attēli, marķieris vai printeris. | Pašizpausmes un prezentācijas prasmes. | Bērni spēj strukturēti pastāstīt savu viedokli par sveces nozīmi. |
Lomu spēle “Sveces gaisma” | Bērni attēlo dažādas lomas (piem., liesma, tumsa, gaisma) un kopīgi izspēlē stāstu par sveces nozīmi. | Vienkārši tērpu vai lomu aksesuāri, telpas dekorācijas. | Sadarbības un lomu spēļu prasmes. | Bērni spēj sastrādāties un iejusties piešķirtajā lomā. |
Kultūras izpratnes joma | ||||
Simbolisko sveces dekoru izgatavošana | Bērni no dažādiem materiāliem (piem., dzijām, pērlītēm, lentēm) veido sveču rotājumus. | Dzijas, pērlītes, lentas, līmes pistole, šķēres. | Radošums, kultūras un estētikas prasmes. | Bērni veido individuālus dekorus, kas atspoguļo sveces simboliku. |
Dziesmas dziedāšana | Bērni mācās skolotāja izvēlētu dziesmu par gaismu, siltumu un sveces nozīmi, pievienojot kustības. | Dziesmas vārdu lapas, audio atskaņotājs vai mūzikas instruments. | Ritma izjūta un muzikālās prasmes. | Bērni spēj izpildīt dziesmu un piedalīties grupas aktivitātē. |
Kopīgs sveču kompozīcijas mākslas darbs | Bērni zīmē un krāso kopīgu lielu sveču mākslas darbu, kas simbolizē gaismu un siltumu. | Liela papīra loksne, krāsas, otas, flomāsteri. | Komandas darbs, mākslinieciskās prasmes. | Bērni spēj sadarboties, veidojot vienotu darbu. |
Dabaszinātņu mācību joma | ||||
Eksperiments “Kas notiek ar sveci, kad tā deg?” | Bērni drošā vidē ar skolotāja uzraudzību pēta, kā mainās svece, kad tā deg. | Sveces, paplātes vai ugunsdroša pamatne, pieaugušo uzraudzība. | Novērošanas un izziņas prasmes. | Bērni saprot dedzināšanas procesu un novēro tā ietekmi uz materiāliem. |
“Liesmas un ēnas” eksperiments | Bērni izmanto sveces vai lukturīšus, lai izveidotu ēnas un novērotu, kā tās mainās atkarībā no gaismas leņķa. | Sveces vai lukturīši, balts ekrāns vai siena. | Pētīšanas un analīzes prasmes. | Bērni izprot gaismas un ēnu mijiedarbību. |
Krāsu maiņa liesmā | Bērni uzzina, kā dažādi materiāli ietekmē liesmas krāsu (piem., papīrs, krītiņi). | Materiāli eksperimentiem, drošības aprīkojums, pieaugušo uzraudzība. | Zinātkāres un eksperimentēšanas prasmes. | Bērni eksperimentē ar drošiem materiāliem un novēro rezultātus. |
Matemātikas joma | ||||
Sveču augstuma salīdzināšana | Bērni mēra dažāda augstuma sveces un salīdzina tās, izmantojot lineālus vai mērlentes. | Sveces, lineāli, mērlentes. | Mērīšanas un salīdzināšanas prasmes. | Bērni spēj mērīt un salīdzināt objektus pēc augstuma. |
Skaitļu uzdevumi ar svecēm | Laminētas kartītes ar sveču attēliem un uzdevumiem, kuros bērni skaita un grupē sveces. | Kartītes ar uzdevumiem, krāsainu sveču ilustrācijas. | Matemātiskās loģikas un grupēšanas prasmes. | Bērni spēj atrisināt vienkāršus uzdevumus par daudzumu un grupēšanu. |
Sveču rindu veidošana | Bērni veido sveču rindas, ievērojot dotas skaitļu vai krāsu secības. | Kartītes ar uzdevumiem, krāsainu sveču ilustrācijas. | Secību un likumsakarību izpratne. | Bērni saprot secību un to veidošanu. |
Tehnoloģiju joma | ||||
Vienkārša animācija “Liesma kustas” | Bērni izmanto datorprogrammu, lai radītu animāciju, kas parāda liesmas kustību. | Planšetes vai datori, animāciju veidošanas lietotnes. | Tehnoloģiskās un radošās prasmes. | Bērni izprot digitālo animāciju pamatus un radā vienkāršu darbu. |
Digitālā kolāža par Sveču dienu | Bērni izmanto digitālos rīkus, lai veidotu kolāžu ar sveču un gaismas attēliem. | Planšetes vai datori, kolāžu veidošanas lietotnes. | Digitālā pratība, radošums. | Bērni spēj izveidot kolāžu, apvienojot dažādus vizuālos elementus. |
Sveču puzles izveide | Bērni izmanto digitālās ierīcēs, lai izveidotu vai atrisinātu virtuālās puzles ar sveču attēliem. | Planšetes, puzles programmas. | Loģiskā domāšana un digitālā pratība. | Bērni attīsta analīzes un problēmu risināšanas prasmes. |
Veselības un fiziskās aktivitātes joma | ||||
Rotaļas “Sveces liesma” stafete | Bērni piedalās stafetes spēlē, kur tiek nodota liesmas simbols (piem., bumba). | Bumba vai cits objekts, marķējumi stafetei. | Kustību koordinācija un komandas darba prasmes. | Bērni spēj sadarboties un organizēties kopīgam uzdevumam. |
“Liesmas ceļš” šķēršļu josla | Bērni pārvar šķēršļu joslu, sekojot gaismas marķējumam. | Konusi vai marķējumi, rotaļu aprīkojums šķēršļiem. | Fiziskās spējas un orientēšanās prasmes. | Bērni uzlabo līdzsvaru un koordināciju. |
Dejas izrāde “Liesmas deja” | Bērni veido nelielu dejas uzvedumu, kur tiek atspoguļot liesmas kustība un simbolika. | Mūzika, tērpi vai simboliskas liesmas aksesuāri. | Ritma izjūta, radošums un pašizpausme. | Bērni spēj izteikties caur kustību un izveidot kopīgu izrādi. |